Er robusthed det nye sort?
Når det igen og igen lyder, at forandringer, tilpasning og fleksibilitet er et grundvilkår, som ingen af os kan undgå, så lyder det som en logisk konsekvens af, at virksomhederne søger efter robuste medarbejdere, uanset om det drejer sig om en livredder, en underviser eller en leder. Betyder det så, at de faglige, personlige og sociale kompetencer er faldet i baggrunden? Bliver de lidt langsommere, lidt mindre skarpe, sygdomsramte eller handicappede – men måske søde og pligtopfyldende kollegaer som arbejdspladsen tidligere kunne rumme – nu siet fra? Hvis virksomhederne ønsker medarbejdere, som kan omstille sig til de uendelige krav om effektivitet og nye tiltag i en uendelig strøm, så skal man helst være robust, så man kan klare forandringerne i et rask tempo og med et smil på læben.
Robusthed ønskes…
Robusthed er blevet det nye modeord, det som alle virksomhederne ønsker at deres medarbejdere er, og vi hver især selv kan tænke: ”Ja tak, lad mig blive lidt mere robust, så jeg bedre kan klare mit liv – og arbejdsliv ikke mindst”.
Der er 35.000 sygemeldte pga. stress hver dag. Folk angiver selv, at det er stress, uden at vi har en klinisk diagnose for, hvad der er stress. Så vi ved ikke præcist hvad de stressramte mener, når de skriver at de er stressede. Er det for meget travlhed, for dårlig trivsel, uro og nervøsitet? Det er selvfølgelig en udfordring. Men det vi trods alt ved, er, at der er noget der gør, at folk ikke synes, at de trives og har det godt.
Arbejdspladsen skal være robust
Kan det hjælpe at blive mere robust? Ja, er svaret herfra. Individuel robusthed er godt, det er godt at kende sine styrker, værdier, behov og drømme. Godt at udvikle sine personlige og faglige kompetencer. Godt at afklare, hvad der er meningsfuldt i arbejdslivet, finde sin motivation, sit engagement og få tydeliggjort det ansvar, man påtager sig. Men det kan ikke stå alene, det kan det aldrig! For uden en robust arbejdsplads, hvor ledelsen bl.a. kan sikre at rammer og mål er kommunikeret klart ud, og hvor man i en opbyggende dialog ærligt kan diskutere forventninger og opfyldelse af mål mellem ledelsen og medarbejdere, er det svært at forstille sig, at den robuste medarbejder får en mindre stressende hverdag med større følelse af trivsel. Ligesom det er umuligt at forestille sig, at en robust medarbejder kan trives, hvis ikke fællesskabet blandt kolleger er robust. Et robust fællesskab skal være præget af god kommunikation, tillid og fælles fokus på løsningen af kerneopgaverne på arbejdspladsen.
Robusthed er et fælles ansvar
Så selv om robusthed er et modeord, kan det misbruges og komme til at lyde som om, at hvis bare den enkelte bliver mere robust, så kan der skrues ydereligere op for tempo og forandringer. Lad mig slå fast, jeg mener, at det er godt at være robust, og at arbejde på at blive mere robust. Men det kan aldrig være tilstrækkeligt i sig selv til at kunne håndtere og navigere den kompleksitet som indgår i det moderne arbejdsliv. Arbejdspladserne og organisationerne, må også arbejde på at sikre udviklingen af deres robusthed ved at arbejde med at skabe et godt psykosocialt arbejdsmiljø.
Hør debatten om stress og robusthed her her: http://www.dr.dk/p1/p1-debat/p1-debat-2016-02-23
Og læs mere om positive faktorer i arbejdslivet og om det psykosociale arbejdsmiljø her.